Sunday, November 6, 2011

29 Oktober 2011 / 1 Zulhijjah 1432H / Sabtu


Di wad kanak-kanak......hari pertama kelahiran. Kuat juga menangisnya...

Hari kedua...dah dapat balik rumah...dapat ibu dan abah/tok ayah dan maktuk cium puas2.

Malam tadi tak tidur lena. Bukan kerana tidur di wad hospital tapi kerana berdebar2 menanti subuh. Dah tahu dah tarikh untuk bersalin.

6.30 pagi: Doktor panggil ke bilik rawatan untuk memeriksa bukaan jalan. Baru buka 3 cm dan doktor kata tidak perlu induce. Lega sikit la rasa hati. Orang kata kalau induce tu berganda2 sakitnya. Aku pun makan la apa yang mama bekalkansebagai bekalan tenaga.

8.00 pagi: Aku dah masuk bilik bersalin. Terbaring sendirian. Dalam hati tak berhenti2 membacakan ayat2 suci Al-Quran.

10.00 pagi: Doktor check bukaan masih sama, 3 cm lagi. Tak lama kemudian, nurse pun datang, masukla ubat air. Sejam pertama takla rasa sakit sangat. Aku siap terlena. Selepas itu, sakit pun datang....masya Allah, tuhan saja yang tahu macam mana sakitnya.

1.30 petang: Doktor check bukaan 4cm. Masa ni memang sakit tu datang setiap 3 minit. Nurse menyabarkan aku. Tolong gosok belakang badan. Masa ni juga ada pesakit lain yang dah terjerit2, memang psiko. Aku kuatkan semangat. Aku tahan, sesekali aku mengerang kesakitan.

4.30 petang: Aku panggil nurse untuk check jalan. Memang dah tak tertahan. Nurse panggil doktor serta merta selepas mendapati jalan terbuka sepenuhnya dan rambut baby dah nampak di pintu kelahiran.

Saat yang mendebarkan. Aku mengalami low contraction. Malah, aku tak ada rasa sakit pun masa baby dah nak keluar ni. Bila tiada contraction, aku pun susah nak meneran. Boleh aku cakap dengan doktor..sekejap ye, saya fikir mcm mana nak meneran. Doktor dan nurse memang banyak membantu aku yang tiada pengalaman.

Dengan perkataan Allahuakbar, aku berusaha meneran...mengikut tips2 dan kata2 ransangan dari doktor dan nurse2 di sekelilingku. Bermatian2...bergeram2an....

5.03 petang: Alhamdulillah.....uwaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!! Anak aku telah dilahirkan. Masa ni segala kesakitan hilang serta merta. Aku pun turut sama nak menangis. Ya Allah, bersyukur kepada Mu ya Allah di atas segala nikmat yang telah Engkau kurniakan. Nurse tanya, "Intan, anak apa ni?" sambil tunjuk kepada aku. "Baby girl..." aku tersenyum....

Selepas tu, terus aku tanya, "Nurse, boleh saya minum air banyak2? Saya dahaga...". Nurse jawab, "Boleh, selepas uri dikeluarkan..."

Sesi mengeluarkan uri pula. Mengambil masa juga sebab saiz uri besar. Masa ni juga aku dengar suara yang lain kata, "Baby sihatnya....4kg. Panjang/tinggi 61cm." Alhamdulillah....memang sihat anak aku.

6.00 petang: Sesi jahit menjahit. Alahai....sakit? Tak la sakit macam kena masuk ubat air tu. Tapi ngilu2 juga. Aku berzikir banyak2. Berlagu2...biarlah org nak kata apa...Masa ni nurse bawa baby datang jumpa aku...ciuman pertama ibu buat kamu sayang....

Lepas tu aku dapat minum banyak2...dan juga dapat makan. Terima kasih kepada nurse2 dan doktor di bilik bersalin Hospital Kangar, Perlis yang secara langsung dan tak langsung berkhidmat dengan baik pada hari itu.

10.00 malam: Keluar dari bilik bersalin. Mama dah siapkan makan malam aku. Makanan orang berpantang. Anak aku kena tahan wad untuk check up paras gula. Risau kot kandungan gula tinggi sebab dia lahir 4 kg.

Malamnya aku tidur tak lena, terasa ngilu2 lagi...terbayang2 perjuangan aku melahirkan bayi sulung aku......dan aku telah berniat untuk menamakan INSYIRAH yang bermaksud kegembiraan.

Terima kasih juga kepada mama dan ayah. Yang tak jemu2 menjaga dan melayan karenah aku. Kepada suamiku juga, kerana mendoakan yang terbaik buat kami berdua.

Paling penting....bersyukur ke hadrat Illahi....di atas kelahiran ini....dipermudahkan urusan semuanya. Sihat ibu dan anak.......^^,

2 comments:

WADA said...

wah!!!!!!!!!!tahniah...barakallah feekum..moga baby Insyirah menjadi anak yg solehah, amin..happy for u~

intan_has said...

Alhamdulillah....Insya Allah...mudah2an anak solehah terbaik buat ibu dan abah!~