Wednesday, June 17, 2009

Imbangi Nisbah Guru Lelaki dan Wanita

Hal ini aku rasa dah banyak orang cakapkan dan sejak dulu-dulu lagi dah terjadi. Mungkin zaman ni baru orang terasa akan nisbah nya yang ketara sangat. Di mana kaum lelaki?? dalam dunia ni bukan hanya profesion perguruan yang ada. Banyak lagi peluang pekerjaan yang lain yang bersesuaian dengan keminatan para lelaki.

Sebagai contoh, jurutera awam, elektrikal, mekanikal, di pelantar minyak, pelumba kereta, pelumba motorsikal, kelasi, mekanik kapal, welder kapal dan sebagainya, memerlukan tenaga lelaki...kudrat lelaki...akal lelaki. Malah, selain minat, pekerjaan2 lain mungkin menawarkan lebih pendapatan...dan peluang untuk melihat dunia luar. kerja dengan syarikat minyak, ada peluang fly ke overseas...kerja di sana...dan sebagainya...daya tarikan itu lebih menarik.

Pada sesetengah pendapat, dunia pendidikan tidak sesuai dengan jiwa mereka. Hambar. Untuk jadi penjawat awam? Tak apa lah kata mereka. Kenapa nak tolak rezeki yang lebih baik. Kalau jadi penjawat awam dlam 3K, gaji kerja swasta adalah 10K...ikut logik, kita pun pandai nak pilih yang mana...sebab desakan hidup memaksa kita pilih yang terbaik.

Usaha telah dilakukan...pengambilan untuk guru lelaki adalah diutamakan. Bagus juga. Boleh hantar di sekolah pedalaman. Hihihi......

Jangan pula nak kata guru lelaki sekarang yang ada ini adalah disebabkan tekanan tak ada kerja, maka mereka memilih profesian perguruan...tidak juga. Ada yang kerana minat. Walaupun ada yang sedemikian tapi tak bermakna itu boleh dijadikan sebagai alasan yang mereka ini tidak buat kerja dengan baik.

apa-apa pun pekerjaan anda...lakukan dengan baik dan terbaik...mencari rezeki yang halal adalah dituntut~

No comments: