Monday, April 18, 2011

Guru Memantau Berat Murid...


Masa kecil, bulat-bulat....orang akan kata CUTEEEEnye....COMELnyeee....
TEMBAMnyaaa....GERAMnyaaa PipI dia.......huhu masa kecil la.....

Bila sudah besar?? Mana pergi semua pujian tu? Silap2 penghinaan yang dapat di samping penyakit pun mula mengintai tubuh. Perlu kita saling beringat.

Memang seronok tengok budak2 makan...AYAM GRG...nyum2...makan banyak2...KFC, Mc D, Bla....bla....makanan ringan dan segera pula tu.....Makan ye sayang...makan banyak2 ye....sudahnya anak pun menjadi suka dgn makanan sebegini. Sampai satu tahap, berguling2 sebab nakkan makanan kurang berkhasiat/'terlebih khasiat ni. Makanan manis lagi lah budak2 suka.....Ibu bapa perlu memantau keadaan ini.

Baru2 ni ada keluar jalan2. Budak umur 7 tahun dan pandai minum Coca Cola. Huiyooo slurrrppp slurrrpppp dia menyedut air Coke tersebut. Wow! Saya pun dah lama tak minum air gas. Apa kesannya?? Pernah terfikir?? Dari gaya minum yang selamba, rasanya macam dah biasa minum dah. Kan tajam air gas tu....

Sekarang ni......GURU!!! GURU!!! didesak memantau berat murid-muridnya. GURU!!! GURU!! yang perlu mengenalpasti jika murid itu OBESITI dan beritahu kepada ibu bapa. Wahhhh tak nak suruh GURU!!! Pantau berat ibu bapa sekali ke? Ahaksss.....alahai, bukan ke dah memang tercatat dalam buku Rekod Kesihatan murid berat...tinggi....buku REKOD MURID pun ada juga. Ibu bapa tak perasan ke??? Haihhhh perkara mcm ni dah jadi tugas GURU!!! juga...ibu bapa???

Hm....hari2 anak balik rumah...hari2 mak ayah pandang anak kan. Ke....ayah keje oversea ni?? Ke mak nya ada masalah penglihatan? mungkin juga. Takkan lah tidak perasan BENTUK FIZIKAL badan anak tu mcm mana?? Takkan nak tunggu perut labuh sampai ke tanah baru nak bertindak...aduhai....Prihatin lah kepada anak-anak....perhatikanlah perubahan mereka...Ibu melahirkan anak....ayah bersama2 menjaga dan membesarkan anak. Makanya, pasti akan bersama2 peka dengan perkara ini.

Tapi....GURU!!!! juga terjebak dengan isu rumahtangga dan keluarga murid tersebut. HUhuhu...
GURU!!! oh GURU!!!


2 comments:

RULZA said...

sian gak kat cikgu cikgi ni...ramai yang terlupa..GURU paling awal adalah ibu bapa..tak munasabahlah plak nak suruh guru pantau berat badan..makin lama, rule dan peranan makin jadi pelik dan caca merba..

intan_has said...

banyak lagi perkara lain yang lebih memerlukan perhatian..kenapa perkara mcm ni perlu dijadikan isu yang terlampau besar. Apa ibu bapa tu buta?? tak nampak fizikal anak mcm mana?? Mak bapak dia tak kisah...kena paksa cikgu kisah? hmm apa la nak jadi skrg ni....