Saturday, November 27, 2010

SENGAL PUNYA JAWAPAN...

Soalan spontan: "Eh lampu tu tak bertutup la...." (kejadian jam 3.30 petang di sebuah pusat pendidikan)
Jawapan selamber: "Eh tak apa...kerajaan kan banyak duit...kerajaan yang bayar semua tu.."

Respon saya??????

Hmm kalau ikutkan kehebatan saya melaser ni...memang kena akak ni....sabar2.....
Sempit akal agaknya.......kan membazir tu....aduhhh!

Thursday, November 25, 2010

RUMAH SEWA YANG TIDAK BERBALOI...



Hm..kalau nak cerita bab rumah sewa ni, memang payah nak jumpa yang betul memuaskan hati kita. Memang rumah sendiri adalah yang terbaik. Tetapi dalam keadaan tertentu, kita memang memerlukan rumah sewa.

Setakat ni, rumah sewa yang saya duduki sekarang macam tak ada kelebihan selain melindungi kami dari hujan, panas, tempat tidur, makan dan lain2 aktiviti biasa. Namun begitu, banyak sangat kekurangan yang dilepas pandang oleh tuan rumah yg memang SANGAT KEDEKUT.
Mari kita tengok padang ke tidak FULL FURNISHED yang dicanangkan tuan rumah.

Kekurangan/Ketidakpuashatian sebagai penyewa...

1. Masalah dengan CIK SITIKUS - Hm mula2 sampai je rumah sewa terdesak ni, masalah ni paling kritikal. Zuppp sana.....zuppp sini....malam je operasi, kadang2 siang pun muncul diri. Perangkap? Gam? semua dah buat. 5 ekor berjaya ditangkap (2 dewasa, 2 remaja, 1 kanak2). Najisnya merata2..setiap hari lap dengan Dettol! B O R I N G! Makanan kena packing dan simpan baik2...terganggu betul. Nak pulak tuan rumah ni ada locked satu bilik. Memang bilik operasi cikTi la tu. Kononnya dia simpan barang2 lama dia la...ngok ngek. Buang je la kalau tak nak pakai dah. Simpan mcm tu bukan bermanfaat pun. Rosak makan dek cikTi ada la...baik sedekah. Kewarasan: 20%


2. Flush toilet dah sewel - Kalau ikut gambar bawah ni pakai senduk kan. Ha kat rumah ni mmg langsung flush tak leh guna dah. Bocor sana sini dan pelampung dia dah expired. Nak aku gantikan, takde masalah, tapi oleh sebab tuan rumah macam tuttttt.....malas nak layan. So, flush by manual k...Kewarasan: 25%

3. Siling bocor merata-rata terutama di area dapur - Hm kalau hujan lebat sikit, siap la. Memang akan bertakung air di dapur. So, kalau hujan kena hati-hati ke dapur, takut tergolek dok. Parah betul. Dah lah sekarang musim hujan. Dah la air menitis melalui lampu kalimantang kat dapur tu. Tak berani nak buka lampu. Takut shot pulak! atau renjatan elektrik...yeke? ye la kot. Seram2.....Kewarasan:50%


4. Peti Ais - Peti ais zaman bila ntah. Aku rasa lagi canggih peti ais ayah aku yang dipakaikan Black Belt kat rumah Perlis. Walau pintu nya dah tercabut tapi maintain sejuk beb. Ni peti ais nya jenis yang 25 tahun ke belakang kot. No Function! but we need to pay for that. Tak ke hampeh tu. Please honey! buy a new one ok....so next year aku kena la beli yg baru. Kewarasan: 30%


5. Tiada tempat parking - Kesian Qistina aku merempat parking sana sini. Minta pasang awning sikit kat depan tu supaya kereta tak la panas sangat, tak mahunya tuan rumah nak buat. Kewarasan: 40%

6. Bilik Hapak - Memang ada 3 bilik tapi satu bilik je boleh guna utk tidur (tapi tak tidur gak aku dalam bilik tu, panas, pengudaraan tidak bagus). 2 bilik yang lain, memang GELAP, BERBAU HAPAK sebab takde pengudaraan yang baik. Ni stail rumah apa ye...so bilik tu terbiar sepi je la..Kalau ada org nak dtg tumpang tidur ke apa, aku suruh pi tidur hotel je la ye...lebih selesa. Kewarasan: 50%

7. Sofa - Hahahaha..........ni sofa zaman bila ntah. Okay la sikit walau bertampal, bersolletape sana sini (mmg nampak daif), berkesan cakaran kucing sana sini..walau dah rasa rangka kayu sofa ni, hahahaha boleh la layan sikit2.....kewarasan: 50%

8. Television - hehehe ni satu lagi menarik. Gamabr dah nak hampir satu warna dan paling best boleh hilang2 sendiri gambarnya pada sesetengah waktu kesewelan dia datang. Ngok ngek! Kewarasan:48%

9. Mesin basuh - hmm ok, takde nak komen, cuma penggunaan terbantut kadang2 sebab tekanan air rendah. Mesin automatik ni...tahu2 je la.....kewarasan: 70%

10. Katil - Dalam bilik utama ada katil dan tilam...tebal tilamnya (keras dokkk). Mujur perhati awal2....tilam tu ada satu besinya dah tak waras. Dah lekang.......selamat2. Kewarasan: 65%

Fuhhhhh...........banyak lagi nak komen. Setakat ini, itu yang mementelkan aku sebagai penyewa. Korang agak berapa sewa?? Ni rumah RPR je tau. Bukan rumah teres biasa. Dinding pun masih plywood.....siling pun dah lendut sana sini.....Bukan tidak bersyukur, alhamdulillah, ada penempatan, tidak merempat di tepi jalan...Tapi agak2 la manusia ni kalau nak mengaut keuntungan.


hm...semoga selepas ini saya dapat mencari rumah sewa yang lebih baik.

Monday, November 22, 2010

Salam Perpisahan...





"Bertemu dan Berpisah adat manusia biasa...
Hilang di mata tapi di hati jangan lupa..."

Bermula 2 Januari 2009 buat kali pertamanya aku menaiki kapal terbang, diterbangkan terus ke Miri, Sarawak. Saat ini, pelbagai rasa melanda di dalam hati. Pelbagai gelodak merangsang ketidakselesaan di dalam perut. Sampai di Miri, alhamdulillah, selamat sampai. Siapa kata naik kapal terbang tu best? Tak best pun...hahahaha dah mula mengomel aku ni.

Kalau teringat zaman2 mula sampai Miri ni, memang 'perak' sikit. Maklumla, kali pertama jejakkan kaki ke sini. Risau juga masa diberikan surat penempatan. Risau kena pedalaman. Rakan2 semaktab, sekelas pun ada. Masa ni jumpa Che Kem (yg byk support kerisauan kami semua), Cik Mazni (yg menangis2 dah sebab dapat Baram) serta yang lain2.


Malas nak mengimbau lagi la.......


Setelah 2 tahun.....tak sangka macam2 perkara berlaku. Aku bertunang....aku kawen....dan kerana ini juga aku terpaksa berpisah dgn anak2 murid kesayangan aku. Kalau tak sebab kawen ni, memang 5 tahun aku kontrak di SK Bekenu ni. Walaupun pihak pentadbiran tidak la sebest mana, tapi masih dalam kewarasan lagi.

Memori bersama rakan sekerja...bersama pelajar...kita abadikan bersama-sama. Insya Allah, panjang umur, diizinkan Tuhan, pasti kita akan bersua lagi. Terima kasih kepada semua rakan-rakan seperjuangan yang banyak memberi sokongan dan dorongan kepada diri ini untuk menjadi seorang guru. Kepada anak-anak murid yang cikgu sayangi, rindui....sesungguhnya cikgu rindu pada senyuman kamu semua.....




Sunday, October 17, 2010

Tabiat Menipu.....



Assalamualaikum...di sini saya nak kongsikan perihal Menipu atau Ditipu. Apa yang saya nota kan di sini adalah hasil pembacaan saya di website kawan2 yang lain.

Ada yang bertanya MENGAPA ADA ORG SUKA MENIPU?

Banyak jawapan utk persoalan ini. TIPU SUNAT? tak ada konsep ini. Jangan disalahgunakan. Kdg2 org menipu nak menutup kesalahan diri sendiri, membuat surprise, membuat org lain ketawa dan sebagainya. Mungkinkah menipu itu satu kepuasan??
Sepertimana yang dikatakan oleh Rasulullah dalam sebuah hadith, “Celakalah orang yang berbicara, padahal dia menipu, untuk sekadar membuat orang-orang tertawa, celakalah dia, kemudian celakalah dia.” (Hadith ini Sahih dalam Bulughul Maram oleh Imam Ibnu Hajar al-Asqolani).

Menipu adalah sifat paling menonjol yang dimiliki oleh orang munafik. Dan hukum menipu adalah berdosa besar.
Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Tanda-tanda orang munafik itu ada tiga macam, apabila berkata suka berdusta, apabila berjanji selalu menyalahi dan apabila diberi kepercayaan (amanah) suka khianat". (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Selama mana pun org yang menipu tu nak menyembunyikan penipuannya, TUHAN ITU MAHA ADIL, Tuhan akan tunjukkan kepada yang lain, apa kebenaran di sebalik penipuan yang dilakukan. Itu kebukaan kebenaran di dunia. Di akhirat nanti??
Kadang-kadang terlalu banyak menipu, sampai kan lupa apa yang ditipunya. Sudahnya org lain pun dapat hidu apa yang ditipu. Di mana harga diri kita masa ni?? walaupun org tak BOOOOOO kita secara depan tapi persepsi org di belakang sudah tentu berlainan.

Oleh itu, sama-sama lah kita saling ingat mengingati. Tidak perlu menipu kalau tidak melakukan kesalahan. Kalau ya pun melakukan kesalahan, mengaku sahaja dan buat pembaikan/pembetulan. Masih ada ruang, masih ada masa. Mudah2an kita tidak termasuk dalam golongan ini. Sebab orang yang bergantung harap kepada Allah, yang selalu memuji kekuasaan Allah, tahu kebesaran Allah akan sentiasa berusaha untuk menjadi Muslim yang mukmin. Tidak akan terlintas untuk menipu atau ditipu.
Kenapa boleh timbul isu mcm ni. Sebab kita bengang sangat dengan org yang menipu dengan muka selamba dan buat2 situasi seperti dia teraniaya atau dibuli. Kalau ikutkan hati, rasa geram dan marah tu, memang boleh besarkan lagi isu ni. Tapi, kita hanya insan biasa. Biarlah dia termakan sendiri dengan penipuan yang dicipta satu persatu.
Memang rasa dirinya macam badut, menipu tapi org tahu kebenarannya. Buat lawak antarabangsa la pulak. Tu la banyak sangat baca komik Ujang. Ahaks....moga2 kita pun sama2 ambil iktibar ini. Siapa suka ditipu kan???? Sekali org tipu kita, pasti kita sukar nak percaya lagi kan....

Wallahualam.......
kalau ada yang salah tolong betulkan.......
wassalam......

Tuesday, September 14, 2010

Puan Isteri.......

Assalamualaikum...pada suatu hari Puan Isteri kena ceramah dengan lelaki yang bergelar Encik Suami. Encik Suami menyampaikan sedikit tazkirah kepada Puan Isteri. Hm...terdiam Puan Isteri bila Encik Suami mengingatkan tentang tanggungjawab sebagai isteri. Encik Suami minta Puan Isteri supaya menjaga maruah Encik Suami, menjaga aurat, menjaga tingkahlaku. Kata Encik Suami lagi, perempuan mempunyai laluan yang mudah untuk ke syurga, jadi hargailah peluang yang diberikan. Berbanding dengan lelaki yang mempunyai lebih besar tanggungjawabnya.

Encik Suami minta Puan Isteri supaya perbaiki cara berpakaian. Agar aurat Puan Isteri terjaga dengan baik. Aurat yang terdedah amat disukai syaitan. Puan Isteri diam sahaja. Sebab Puan Isteri tahu selama ini aurat Puan Isteri tidak terjaga dengan sempurna. Puan Isteri rasa tersentuh di hati. Sanggupkah Puan Isteri membiarkan Encik Suami menanggung pelbagai dosa yang dilakukan oleh Puan Isteri? Encik Suami mengingatkan Puan Isteri dari semasa ke semasa sebab Encik Suami tahu Puan Isteri ini kadangkala terleka, teralpa, lalai...

Puan Isteri rasa macam nak menangis je. Rasa banyak pula salahnya. Encik Suami telah menjalankan tanggungjawabnya menegur setiap kesalahan Puan Isteri. Agar Puan Isteri tidak terus hanyut. Encik Suami bukan nak mencari kesalahan Puan Isteri cuma Encik Suami melaksanakan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepadanya. Puan Isteri kini tanggungjawabnya.

Termenung sekejap Puan Isteri. Merenungkan diri sendiri. Menilik diri yang serba kekurangan. Mengimbas kembali kelakuan yang lalu. Puan Isteri rasa sebak. Puan Isteri tidak terkata apa-apa. Semua itu kebenaran yang Puan Isteri kena terima dengan sebaiknya, terima dengan redha. Terima kasih Encik Suami. Puan Isteri akan cuba sikit demi sedikit. Encik Suami doakan moga hati Puan Isteri ini lembut dan mudah menerima ajaran demi ajaran.

Terima Kasih Encik Suami.....
Bantulah Puan Isteri menjadi isteri yang solehah, moga disayangi Allah SWT.

Monday, August 9, 2010

Rezeki Tuhan berikan.....

Assalamualaikum...apa kisah la nak kongsi hari ini ya. Hmm sejak akhir-akhir ini, banyak juga kisah buang bayi berlaku. Di sumbat dalam lubang air la...ditinggalkan di sana sini la...ish3....Masya Allah....kenapa la sanggup mereka melakukan sedemikian...tak sayang ke? Buat pandai...hasilnya tak nak dijaga pula....

Terdapat juga kisah, di mana, ada seorang perempuan ni baru disahkan mengandung. Rentetan sikap perempuan ini yang macam agak malas, manja terlebih, gedik sikit2....makanya, bila masa dia mengandung ni, banyak pula karenahnya. Asyik merungut sahaja. Tak elok kak merungut semasa mengandung ni. Kecil hati baby yang dibawa tu. Bukan setakat merungut, merengek2 pun ya. Hmm......mcm mana tu??? tak bersedia nak jadi ibu ke? Tak bersedia nak berbadan dua ke? lain kali pikir dulu sebelum buat. Dah terjadi mcm ni....kena la redha....terima dgn hati yg terbuka...ikhlas....sayang sebanyak mungkin kepada janin yang dibawa tu.....

Kalau kita buat baik dgn org..menyenangkan hari org...pasti org akan menyenangkan kita juga. Hidup awak pun dah banyak org senangkan....nak makan, tak payah sibuk nak masak2, dah ada tukang masak...tinggal makan je beb....bersyukur la....bersyukur laaaa!!!!! Siapa nak layan kalau org banyak sangat karenah. Lepas tu diberi nasihat bagai mencurahkan air ke daun keladi. Siapa nak layan beb! saya tak sanggup. Banyak lagi kerja saya nak buat. Memang la awak tu berbadan dua...kalau orang nak kasihan pun, bukan kasihan pada awak..tapi kasihan pada kandungan awak....bayi yang awak bawa tu. Kalau setakat awak tu, tak hairan la. Ntah2 org tak pandang pun sebelah mata. Saya memang tak mahu terlibat apa2 dalam mana2 isu. Cuma sesekali kalau saya tersentuh, disentuh, diusik, melawan juga.....

Nasihat saya di sini.....saya ni pun bukan nya yang terbaik..tapi sekurang2 nya saya rasa saya lebih baik dari kamu. Ahaksssssssss...........Sedar2 la diri sikit....sedar2 la kita ni memang hidup serba kekurangan dan saling bergantungan. Bukannya apa...kalau awak berterusan syok sendiri mcm tu..merengek2 tak tentu hala....takde siapa nak peduli kan lagi hal awak....jangan sampai org betul2 sisihkan awak...pandai2 la nak hidup...

SELAMAT BERPUASA KEPADA SEMUA UMAT ISLAM.....

* hmmm haarp maaf!~ ini cuma luahan hati seseorang sahaja!~

Sunday, July 25, 2010

HAppY BEday TEacHer INtaN....

Selamat Hari Lahir Teacher Intan....!!! 22 Julai is my birthday....hmm pada hari tersebut, anak-anak murid saya telah membuat satu mini party untuk saya.. Saya rasa terharu dan teruja juga sebenarnya tapi saya tak dapat nak lahirkan perasaan itu dengan kata2 melainkan ucapan terima kasih.

Duit apa ni?? Dari sampul surat itu pun semua orang sudah tahu untuk apa kan. Anak-anak murid saya mengumpul wang ini bersama-sama sejak bulan April yang lalu. MENGHARUKAN...saya tahu mereka susah nak dapatkan wang sebanyak ini. Belanja mereka seharian pun bukan sebanyak pelajar di bandar. Semuanya dilakukan tanpa pengetahuan saya. Tak sangka! m(-.-)m
Inilah kek yang dibeli hasil daripada duit yang mereka telah kumpulkan. Saya juga yang pergi beli. Hihihi...kawan saya telah membocorkan rahsia lebih awal kepada saya berkenaan hal ini. Takut saya terkejut sangat kot? Terima kasih la banyak2 kepada cikgu Fad dan cikgu Maz. Banyak memberikan sokongan kepada anak-anak murid saya ni. Banyak juga menghulurkan bantuan...terima kasih!!
Ini pula kek untuk pelajar tahun 6B...petang tu sambut dikelas 6B pula...dan diakhir dengan satu tragedi Julai. Seorang pelajar yang sama tarikh lahirnya dengan saya telah ditimpa kemalangan. Akibat kecuaian masing2 maka perkara ini terjadi. Tengok....sebelum dan selepas.....sebelum...happy2 potong kek dengan cikgu. Selepas??? Hm....sabar lah ye..memang hadiah hari lahir yang terbaik untuk kamu ingat sampai bila2.....harap kamu cepat sembuh!~

Inilah anak murid saya...kelas 5 Bijak. Sangat BIJAK....BIJAK dalam bidang masing2.....TERIMA KASIH SEMUA...LOVE U ALL!!!





Saturday, July 3, 2010

Koleksi Novel yang aku dah baca...

Di sini aku updatekan novel-novel yang sudah aku baca. Macam program nilam je. Hihi saja takde kerja. Bukan apa, aku selalu lupa, yang ni aku dah baca ke belum ye. Jadi aku listla kat sini. Ada masa aku semak semula.

1. Tajuk Novel: CERITERA RINDU
Penulis: Leeya Myra
Penerbit: Alaf 21
Bintang: 3/5
Komen: Ceritanya ok. Tapi banyak ayat aku boleh skip. Part sedih belum boleh bikin aku
meleleh air mata mencurah2.

2. Tajuk Novel: BUKAN TERLARANG
Penulis: Nur Hazmi
Penerbit: Tintarona Publications Sdn Bhd
Bintang: 3/5
Komen: Menarik juga. Agak lambat sikit juga nak capai klimaks pembacaan aku ni.

3. Tajuk Novel: CURAHAN CINTA NIAGARA
Penulis: Maya Iris
Penerbit: PTS Millennia
Bintang: 4/5
Komen: Best. Buat aku ada sama dalam ceritanya. Suasana yang digambarkan seperti
mudah bagi aku tayangkan di dalam kepala aku ni. Macam aku pun ada sama.

Ceritera Cinta EP1

Langkah ke dunia baru

Aku masih lagi berselimut di atas katil. Malas rasanya hendak membuka mata. Rasa sayang untuk meninggalkan nikmat tidur begitu sahaja. Di luar kedengaran bising dengan hiruk-pikuk suara sanak saudara. Aku masih memejamkan mata tidak berminat untuk keluar bersama mereka. Tiba-tiba......

"Kak Long! Bangun!! Kau nak jadi gila ke apa ni? Cepatlah bangun mandi. Dah nak maghrib ni."
Aku masih membatukan diri. Telinga aku ni belum pekak lagi. Kenapalah minah ni terpekik-pekik. Eh, dah nak masuk waktu maghrib ke? Kenapa aku rasa macam dah subuh?

"Aoklah....kamek bangun ni."
"Aok...aok...banyaklah kau punya aok. Mata tu pejam lagi."
Tanpa kuduga, Shasha terus menyingkap selimut yang setia membaluti tubuh aku. Mujur aku berpakaian sopan. Kalau tidak mahunya Shasha ternganga.

"Iyalah, aku bangun la ni. Nak mandi la. Kau mandikan aku boleh?"
Aduh! Kena cubit pula. Salah ke aku minta dia mandikan aku? Ish! Lantaklah.

Selesai mandi, azan Maghrib berkumandang. Tanpa melengahkan masa aku terus melaksanakan kewajipan aku sebagai hamba Allah yang kecil saja kedudukannya di muka bumi ini. Allahhu Akbar....

Malam ini sebenarnya ada majlis penting yang akan berlangsung di rumah aku. Aku menatap wajahku di hadapan cermin. Membelek sekejap ke kiri dan sekejap ke kanan.

"Sudahlah tu Kak Long. Tak payahlah kau nak belek lama-lama kat cermin tu. Kalau cermin tu pandai berkata-kata dah lama kau kena ejek." Ish! Tak sayang mulutlah Shasha ni. Nak makan cili la tu.

"Ala kau ni Sha. Bukan selalukan aku nak nampak lain macam malam ni. Teruja banyak sikitlah." Aku tersengih seperti kerang busuk. Dalam hati aku ni hanya Tuhan sahaja yang tahu apa yang aku rasa. Penantian itu satu penyeksaan. Tinggal beberapa minit lagi aku akan memasuki satu dunia baru yang pastinya lebih mencabar dari kehidupan aku sekarang.

"Tahniah Kak Long!" Bagai tersedar dari mimpi. Aku tersengih lagi.
"Dah jadi isteri orang ni, ingat sikit tanggungjawab sebagai seorang isteri tu. Jangan kau nak berangan hidup bujang lagi." Ish! Mak Ngah ni. Dah mulalah tu. Buat drama.

Alamak! Maknanya ini semua bukan mimpi. Memang sah aku dah jadi isteri kepada si dia. Eh sekejap...siapa si dia?

Aku ternampak si dia sedang bersalaman dengan semua sanak saudara. Pandangan kami bertaut dan dia tersenyum mesra kepada aku. Masya Allah, Ella! Sah dia dah jadi suami aku. Yey!!! Aku dah kahwin. Aku membalas senyumannya dengan penuh makna.

Bersambung.......

Takde hal...cari pasal.....!

Apa masalah aku hari ni. Kerana seseorang yang aku tak tahu la juga apa masalah dia, mencari pasal dengan aku. Memang dia berjaya buat aku sakit hati dan semakin membenci dirinya. Tahniah la......

Apa pun aku doakan dia bahagia. Apa jua keadaan dia, ada aku kisah? Dah tu kenapa perlu usik aku? Kenapa perlu cari pasal? Jangan nanti kesihatan sendiri terjejas, aku tak mahu bertanggungjawab. Kenapa perlu beriya mengata orang sedangkan kata2 itu sesuai ditujukan pada diri sendiri. Kenapa nak mulakan sengketa sedangkan engkau berpendapat diam-diam sudah lah.....

Nak perhatian ke? Sorry la aku tak leh nak berikan keperihatinan aku terhadap orang macam plastik ni. Baik aku berikan perhatian sepenuhnya pada anak murid aku yang nak periksa ni. Usah bermuka baik depan orang lain. Macam mana pun muka engkau pamerkan, aku tetap nampak satu muka sahaja iaitu muka menjengkelkan. Engjkau nak mengadu nasib dengan orang, nak memperguna orang, itu engkau punya hal. Hmm....nasib la kan. Nak buat macam mana, aku bukan hadap sangat nak layan orang macam tu. Orang selalu sebut pepatah, buat baik dibalas baik. Ni kalau dah macam ni, apa kes? Nak rasa diri tu tetap baik la....kira nak buat diri tu macam teraniaya oleh aku yang jahat la....? hmmm.......gitu......??

Memang Tuhan Maha Mendengar dan Maha Adil. Semua orang beragama Islam tahu perkara tu. Percaya Qadak dan Qadar. So tak perlu overacting mengalahkan ustazah yang engkau tu bagusssss sangat. Hehe....ingat kitaran hidup ye, hari ini mungkin kita rasa kita bahagia, wahhh akhirnya menjadi juga...esok lusa belum tentu, macam-macam boleh terjadi. Sesungguhnya dugaan tuhan tu datang dalam pelbagai bentuk.....

Inilah......sarang tebuan jangan dijolok. Nasib la perubahan cuaca dapat mempengaruhi sedikit sebanyak keputusan yang diambil. Kalau tak ada perubahan cuaca......mahunya ada yang cedera. Masya Allah.......astaqfirullah.........dijauhkan aku dari pelbagai perkara yang tidak baik. Amin...............



*Kepada org yang bajet mcm bagus tu, ambil cermin...cermin2 kan diri anda......

Doa isteri solehah....

Ya Allah... .

Kau ampunilah dosa ku yang telah ku perbuat,
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas,
Kau berikanlah aku kekuatan mental,
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan,
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista,
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu,
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan.

Ya Allah... ...

Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arash,
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya,
Sekiranya suami ku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititianMu,
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya,
Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu,
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya,
Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu,
Peliharalah tingkah lakuku serta kata-kataku dari menyakitkan perasaannya,
Sekiranya suami ku ini jodoh yang dirahmati olehMu,
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya,
Tetapi... ... ...

Ya Allah...

Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang,
Kau tunjukkanlan aku jalan yang terbaik untuk aku harugi segala dugaanMu,
Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu,
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya,
Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan,
Kurniakanlah aku kekuatanMu untuk aku memperbetulkan keadaannya,
Sekiranya suami ku menyintai kesesatan,
Kau pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari terus terlena.

Ya Allah... ..

Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku,
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku,
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan,
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai,
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri,
Kau hukumlah aku di dunia tetapi bukan di akhiratMu,
Sekiranya aku ingkar dan derhaka,
Berilah aku petunjukkan ke arah rahmatMu.

Ya Allah sesungguhnya... ..

Aku lemah tanpa petunjukMu,
Aku buta tanpa bimbinganMu,
Aku cacat tanpa hidayahMu,
Aku hina tanpa RahmatMu.

Ya Allah... ... .

Kuatkan hati dan semangatku,
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu,
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami,
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu,
Bimbinglah aku menjadi isteri Solehah.

Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan,
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu,
Kerana aku sedar hinanya aku,
Kerana aku insan lemah yang kerap keliru,
Kerana aku leka dengan keindahan duniaMu,
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu,
Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu.

Ya Allah Tuhanku...

Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati,
Isteri yang dikasihi,
Isteri yang solehah,
Isteri yang sentiasa dihati suamiku.

Amin Ya Rabbi Allamin..

Tuesday, June 29, 2010

Aku kini bergelar Puan Intan...


Hmm aku kini bergelar Puan Intan. Apa perasaan aku? Kalau orang tanya tak tahu la macam mana nak ku gambarkan perasaan ini. Pelbagai rasa. Walau apapun yang dirasa, hidup perlu diteruskan. Dari satu peringkat ke satu peringkat. Takkan selamanya nak membujang.

Macam mana boleh bertemu dengan Encik ni ye? Bermula dari seorang kawan yang beriya nak kenalkan aku dengan kawan satu sekolah dia. Mula2 jumpa takde feeling pun. Entah sejak bila feeling tu ada. Inilah takdir tuhan, tak sampai 1 tahun kenal, terus merancang utk hidup bersama2.

Bila dah kahwin ni, tanggungjawab tu memang la bertambah2. Malah sedikit sebanyak kesedaran timbul. Pakaian, pergaulan, tutur bicara dan lain2 lah semua nya perlu dijaga. Tak boleg ingkar kata suami dan macam2 la. Agak kekok juga, tapi lama2 akan jadi lebih baik, insya Allah. Sama-sama lah memberikan komitmen yang terbaik.

PJJ??? Perhubungan Jarak Jauh...inilah yang aku dan suami alami. Seperti juga kawan2 lain. Bertuah sikit aku ni sebab every weekend dapat lagi berjumpa. Dua jam perjalanan memisahkan kami. Mujur tak kena seberang laut. Hari-hari saya rindu abang. Berdoalah banyak2, semoga saya cepat2 didekatkan dengan abang. Mana taknya, pening juga kadang2, dok teringatkan suami je. He....dulu dok tgk kawan je PJJ. Sekarang alami lah sendiri....

Kepada yang belum berkahwin tu, jangan rasa sedih2...pasti ada jodoh yang terbaik buat anda. Cuma masa je belum sampai....

Thursday, June 3, 2010

Persiapan kahwin minggu ini...

Hari ni 3 Jun 2010...tak lama lagi je aku akan bergelar isteri orang. Mula la sibuk lepas2 ni nak siapkan itu ini. Aku pula makin lama makin malas nak keluar rumah. Huhuhu....Ni aku dah siapkan 100 bunga telur. Ada lagi half way...on the way. Kalau orang dok sibuk2 kata aku susah2 diri buat sendiri...lantak pi la...aku tak suka yang dijual kat kedai, tak memenuhi selera. Makanya aku sanggup la buat sendiri.

cantik ke tidak?? hehehe......bleh tahan cantik kot...kwang2.......


Ngah sibuk dok buat bunga....mai pulak geng lanun ni...ahaks....ajak kami pi jom heboh...layan....dan ntah macam mana la aku leh terjebak minta tandatangan artis ni. pakai redah ja la....memang tak ketahuan sungguh!¬


My cousin - anak tiga dah ni.....cool...maintain....


hensem lak mamat depan aku ni....


nak jugak paste muka aku ni....

cuba ampa teka kumpulan apa ni?? aku pun tak reti nak sebut la...hihihihi!¬

Saturday, May 29, 2010

Baju NAOMEI aku....


huhuhu thanks kak abby....baju ni sangat cantik aku pakai...(perasan)
actually dah lama mencari baju ala naomei ni...
berkenan mata memandang dalam tv tu....alhamdulillah ketemu juga dengan yang bersesuaian. Mama kata seksi.....ketat tang dada la....ayah kata macam baju mengandung la...
hahaha....den golak jo....tapi tang dada tu aku dah gunting getah dia..so loose la sikit...
baju ni aku beli online di FB....ceria shoppe.....thanks kak abby.

Dah ready ke???


Hmm kalau orang tanya dah ready ke?? dah siap ke?? sampai mana dah persiapan?? aku pun tak tahu la nak jawab macam mana...Hm....aku buat la mana yang boleh aku buat...sendiri dengan mama kami buat bersama.

Mana ada adik perempuan atau sepupua tau kawan yang nak membantu dalam masa mcm ni...nanti dah nak dekat2 nanti ramai la kot. Tapi tak harap pun. Buat mana yang termampu. Jangan susahkan org..nanti terungkit pulak......huhuhuhu........

tapi sempat lagi aku ni bermain Fb. haha mana boleh tinggal komputer. Mesti nak kena layan juga....wahib..tak lengkap hidup ku hari tu kalau tak buka komputer. Eekekkeke ni bila lappy getting prob...macam insaf sekejap kot!¬ la la la la la.....

k sambung buat keje..siap kan apa yg patut!¬ mengamuk cik zah nanti!¬

Friday, May 28, 2010

CIKGU INTAN nak kawen??

Hm.....tak lama lagi..beberapa hari sahaja. Cik intan nak berkahwin?? memang tak sangka, tak jangka, malah takde dalam perancangan pun sebenarnya. Semua bagai kan on the spot. Jemput hadir la semua.

Alamat:
No.8, Jalan Tiga,
Taman Aman Bintong,
01000 Kangar, Perlis.

Tarikh: 10 june 2010 (khamis)















Doakan kebahagiaan kami ya.....

Saturday, May 22, 2010

Kebahagiaan dalam perpisahan....

KEBAHAGIAAN DALAM PERPISAHAN

Tak perlu ucapkan sepatah kata
Kerna lantang terbaca dari muka
Kau dan daku sudah tiada
Keserasian di jiwa
Mungkin magisnya sudah hilang

Tak perlulah kita mencuba lagi
Betulkan kesilapan perhubungan ini
Bila setiap perbincangan
Menjadi perbalahan
Manakah agaknya cinta pasti

Chorus:

Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum
Bunga yang layu pada musim luruh
Yang dulunya mekar di sinar suria
Bila sudah kering pasti akan gugur

Seperti cinta kita yang jelas ternyata
Semakin lama oh semakin rekah
Menimbulkan tanya, apa mungkin kita
Temu kebahagiaan dalam perpisahan..

Usah titis air mata kau tangiskan
Ku dah cukup menampung selautan
Begitu lama ku pendam
Tapi hanya berdiam
Kerna cuba menafi realiti

(ulang chorus)

Kebahagiaan.. dalam perpisahan..

Wednesday, May 5, 2010

Lawak: Kreatif seorang pelajar..

Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.

Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit “Adoi!”. Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.

Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting Highlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.

Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit “Adoi..!” dan jatuh ke bumi. Emak say menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.

Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.

Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.

* copy dari somewhere...alamak....kalau la benar tulis mcm ni..Memang rosak karangannya...aisehh!~

Lawak: Kisah 3 org doktor..

Di sebuah hospital, ada 3 orang doktor yang bersahabat baik. Mereka bertiga sentiasa bersama-sama sejak dari zaman belajar di universiti lagik.
Kesetiaan dan semangat setiakawan mereka bertiga memang diakui oleh semua staf-staf yang ada. Setelah sekian lama, masing-masing telah menjadi doktor pakar dalam bidang yang berbeza..

Pada satu ketika, seorang dari mereka telah meninggal dunia. Dek kerana khidmat yang cemerlang yang telah diberikan,
maka Doktor A telah diberikan penghargaan khas, iaitu dibina sebuah tugu untuknya. Oleh kerana beliau Doktor pakar
dalam bidang mata, maka tugu berbentuk mata dibina berhampiran dengan tempat beliau disemadikan...

Tidak lama kemudian, Doktor B pula meninggal dunia. Oleh kerana Doktor B seorang pakar jantung, maka tugu berbentuk
jantung dibina berhampiran kuburannya, sepertimana yang dianugerahkan kepada Doktor A....

Selepas selesai majlis pengebumian Doktor B, para hadirin telah terperasan yang Doktor C kelihatan begitu sugul sekali.
Salah seorang daripada mereka cuba menenangkannya...
"Doktor, kami tahu Doktor memang bersahabat baik dengan kedua-dua arwah.. tapi ajal mereka dah tiba. Ini adalah takdir."

lalu Doktor C menjawab...
"Aku tahu memang ajal mereka. tapi bukan sebab itu aku bersedih... "
"Aku risau selepas aku mati nanti, satu tugu dibina berhampiran dengan kubur aku..."

"Aku kan PAKAR SAKIT TUAN!!!"

Monday, May 3, 2010

Kisah ini hari....

Ainina: "Cikgu, cantik la cikgu hari ni..."

cikgu: (kembang kempis kembang kempus....)

Ainina:"Cikgu, muka cikgu macam Ain AF la...cantikkan Ain tu...."

Farah:"Memang la Ain tu cantik. Tapi cantik lagi Teacher Intan."

cikgu:"Ada2 je la kamu ni...." (gelak2 gedik.....)

Hahahaha......memang lucu la mereka ni. Sedap bahasa mereka. Kena puji ngan anak murid, mana sempat dah nak marah2 mereka....hehehe.....bleh diamalkan selalu ek....siapa tak suka kena puji kan......lalala mula la nak P E R A S A N ni......jeng2......

Wednesday, March 31, 2010

Sad......???

Sedih?? apa kisahnya....

Hari ni aku ke kedai makan...niat nak menjamu selera...kemudian bertemu dgn seorang kawan. Sapa lah dia ni....ntah mcm mana, tiba-tiba dia cakap, "Intan KENJA...". dia sambung lagi, "Ooo kenja ek nak ke Bintulu hujung minggu ni...". Dengan automatik juga mood aku berubah. Sakit hati sekejap. Kenapa nak kata aku mcm tu....???? . Dah la depan kawan dia. Isteri kawan dia pun ada......mana la mulut aku tak panasss je nak sound ni.

Memang hilang selera nak makan. Aku minum air je sambil msg mmber konon nak hilang kan rasa terkejut kena sapa mcm tu. Kemudian dia ulang lagi. Aku memang hangin la....

"Maaf ye...aku datang kedai ni nak makan. Bukan nak dengar ko kata aku itu aku ini...." Berubah muka dia....

Balik rumah, mengadu dengan akak, sambil menitis air mata....hahahaha itu makna nya geram aku dah naik ke kepala..singgah kat mata...tu yang merembes air mata. Tahan marah memang jadi mcm tu. Adoyaiiii@~

Aku tahu dia bergurau. Tapi salah tempat..salah waktu....dengan org lain sesuai la kot ko gurau2 macam tu tapi dgn aku tolong la....niat aku nak sapa ko baik2....nak cakap elok2....ko dengan bersemangat cakap aku macam tu. Perkataan tu buat aku macam hina je bunyi nya....

Hm....aku dah maafkan dia....aku pun minta maaf sebab cakap dia bongok dan sengal! hahahaha....siapa mulakan dulu kan kan kan kan....

-TAMMAT-

Thursday, March 11, 2010


Apa cerita pelajar tahun 2010 ni??
Hmm tak tahu nak cakap macam mana, nak digambarkan bagaimana.
Ini apa yang aku lihat dan aku rasai sendiri. Mana-mana guru pun akan mengatakan pelajar sekarang sangat beruntung disediakan pelbagai kesenangan, didedahkan dengan pelbagai kemudahan. Tidak seperti zaman-zaman kita bersekolahan dahulu. Bukan nak kata zaman kita sekolah dulu sangat daif. Tidak...cuma memang keadaan berbeza dan hasilnya sekarang pun, yang ada depan mata aku ni la....tak sebaik mana la peratusannya.

Apa yang aku lihat??
apa yang aku nampak, ibu bapa memang sayangkan anak2 mereka. Kalau hantar ke sekolah tu memang pimpin sampai ke kelas...siap bawakan beg ke kelas. Bukan pelajar tahun 1 je ni...dulu sekolah pun aku tak dilayan macam tu. Tapi masih rasa ayah sayangkan aku. Tak macam sesetengah ibu bapa sekarang. Sayang sangat2 sampai kan tak sedar anak tu tahap pelajaran mereka macam mana. Pandai membaca ke tak, pandai mengira ke tak, pandai menulis ke tidak...kerja sekolah siap ke tidak...hm......
Memang perkara sebegini aku lihat ada sikit longgar dalam institusi kekeluargaan. Apa yang sesetengah ibu bapa ni nak tahu, hanyalah anak mereka ke sekolah dengan selamat dan balik dengan keriangan tanpa sedar kepala anak tu kosong.

Memang tanggungjawab di sekolah dipikul guru. Guru mengajar...mendidik??? oh tidak!! zaman sekarang, guru MENGAJAR semata-mata pada pendapat aku. MENDIDIK?? tidak sama sekali boleh dilakukan dengan baik. Mana taknya, tegur pelajar sikit, cikgu dah kena sound dengan ibu bapa, apatah lagi kalau kena pukul, kena rotan, denda dan sebagainya. mana ada guru nak denda budak sesuka hati mereka. Saja-saja nak denda. Kalau itu tak boleh, ini dah boleh, memang anak murid zaman sekarang senang banyak la. Dah tu, kalau anak tak pandai-pandai juga jangan nak salahkan guru 100%. Konon tak pandai mengajar. Sedang ibu bapa pun tak pandai nak didik anak. Almaklumlah, guru hanya MENGAJAR, melaksanakan P&P sahaja. Nak lebih2 takut pulak termarah pelajar, terpukul pelajar...kang esok nya sampai mak bapak dengan para wartawan dan paparazi yang ntah apa-apa.

Tahap respect pelajar kepada guru juga semakin menipis. Pelajar kurang respect dengan cikgu sendiri, kalau berselisih dgn mana-mana cikgu, mana nak ucapkan salam dah. Selamba je lalu sebelah cikgu, siap boleh berlari-lari malah ada hampir melanggar cikgu. Memang tak sama macam zaman kita sekolah dulu. Memang tak sama......

Pembentukan peribadi dan sahsiah pelajar kini terganggu. Mana yang ibu bapa berikan perhatian sewajarnya, memang berhasil baik. Mana yang ibu bapa jenis tahu backing anak sahaja tapi tak penah amik tahu apa puncanya, memang anaknya tak berapa nak menjadi. Kebanyakan macam tu la. Ibu bapa action semacam, anaknya tak seberapa pun. Apabila ibu bapa datang marah-marah dengan guru, makanya secara automatik, pelajar ini akan kurang respect. "Suka hati aku lah nak buat apa, kalau cikgu marah aku mengadu je la dengan mak. Biar mak marah cikgu pula." Memang ada hal sebegini. Memang ntah apa-apa.

Susah...susah...kalau berterusan macam ni.
Apa nak jadi?? Jangan salahkan guru kalau guru MENGAJAR semata-mata. Tak dapat la nak MENDIDIK, kalau tegur kesalahan anak murid pun menjadi isu yang besar. Sampai digembar gemburkan satu Malaysia.


Sekian, terima kasih.



Saturday, February 20, 2010

Surat Untuk Ayah...

Kisah ini terjadi disuatu pagi yang cerah… .
mungkin tidak begitu cerah untuk seorang ayah yang kebetulan memeriksa bilik tidur anak gadisnya… yg berumur 18thn

Dia mendapati bilik itu cukup kemas dan rapi, dengan sekeping sampul surat yg bertuliskan untuk ayah diatas meja bacaan.. perlahan dia mula membuka surat itu…

——————————————————–

Ayahku yg tercinta,

Aku menulis surat ini dengan perasaan sedih dan sangat menyesal. Saat ayah membaca surat ini, aku telah pergi meninggalkan rumah.
Aku pergi bersama kekasihku, dia lelaki yang baik, setelah bertemu dia..ayah mesti setuju
walaupun penuh dgn tatto2
ganas ditubuhnya..

Dia sudah cukup dewasa walaupun belum begitu tua (aku fikir zaman sekarang 42 tahun tidaklah terlalu tua). Dia sangat baik terhadapku, lebih2 lagi dia akan jd ayah kpd kandunganku ini. Dia memohonku untuk membiarkan anak ini lahir dan kita akan membesarkannya bersama.

Dia punya bisnes perdagangan extacy yang
sangat luas, dia juga telah meyakinkanku bahawa marijuana itu tidak begitu buruk. Kami akan tinggal bersama sampai mati memisahkan kami. Aku yakin bahawa para doktor akan menemukan ubat untuk AIDS jadi dia akan segera sembuh.

Aku tahu dia juga ada perempuan lain tapi aku percaya dia akan setia padaku dengan cara yang berbeza.

Ayah.. jangan risau akan keadaanku. Aku sudah 18 tahun sekarang, aku tahu menjaga diriku. Salam sayang untuk ayahku dan ibuku yg trcinta. Oh ya sebelum aku terlupa, berikan semua teddy bear dlm bilik ku ini untuk adikku yg sgt2 inginkannya……

—————————

keadaan si ayah bagaikan nk tercabut jantungnya ketika itu… … ..lalu perlahan2 membuka muka surat kedua surat itu… dgn keadaan terketar2 si ayah membaca… … .


PS: Ayah, .. tidak ada satupun dari yang aku tulis di atas itu benar, aku hanya ingin menunjukkan hal yg lebih mengerikan daripada nilai report kad ku yg buruk. Kalau ayah sudah menandatangani reportku diatas meja, panggil aku ya… Aku berada di rumah jiran sebelah jer… ..

Wednesday, February 17, 2010

Lepak Di Miri dengan geng Baram...CNY!

Salam...wahh meriah ye mana-mana skul yang cuti seminggu. Aku ni cuti 4 hari je tapi full booked. Haha....hari sabtu aku dah ke Miri...Lepak dengan Cikgu Mazni.
Memang meronggeng sakan dengan team kaya2 ni. Memang ceria masing-masing. Release tension sementara cuti masih ada.

Antara aktiviti yang dilakukan:

1. Main bowling - score aku memang ntah apa2. hahaha...asik 9 jek! Pin satu lagi tu aku rasa dah kena jampi la....

2. Tengok wayang - aku tanya la cite mende mereka beli ni...dijawabnya 14 BEDAY! gitu la gaya bunyi nya. Aku pun pelik. Bajet cite Valentines...sekali masuk tgk cite cina...sedap gak la, 14 BLADES ngupernye.....omg!

3. Karaoke - Juara karaoke telah la abg fendy!!! GERAM GERAM GERAM...haha ada ke nyanyi lagu geram. Memang sempoi lagu ni. Caya lah~! Cikgu-cikgu Baram memang pandai menyanyi....cool!~

4. Jalan-jalan - Lepak pantai, mengurat sana sini, diurat org juga. Hehe...

Lokasi penggambaran memori:
Luak Esplanade
Taman Buaya
Taman Awam Miri
The Grand Old Lady
Tanjung Lobang
Marina Bay
Padang Golf di Kg Melayu
Jeti Kuala Baram

Antara shoot dari kami:

Marina bay

Marina bay

Luak Esplanade

Marina Bay

Marina Bay

Pantai nak ke Kuala baram

Taman Buaya
Marina Bay
Padang Golf Kg Melayu
Padang golf di Kg Pulau Melayu

Thursday, February 11, 2010

Senyum simpul...

Dear abang,

Ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik ke
kampung. abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa
anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ni dengan bas.. abang jagalah
diri abang dan kereta abang baik-baik... cuma ada perkara yang ingin
ayang luahkan disini... kereta baru abang tu mahal.. harga mencecah
100k barangkali.. sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari
ayang.. sampaikan abang dah terlena dalam kereta abang tu sejak abang
beli 3 bulan yang lalu dah masuk 3 malam... abang sayangkan kereta
abang lebih dari ayang, nak tau ngape?

Harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayang
letakan masa kita kahwin dulu.. cuba hantaran ayang lebih mahal dari
harga kereta abang?

Tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak nampak
berkilat..tapi ayang nak dapat kiss g.morning pun susah

Sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang beli
kat kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah..

Kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena jaga
maintainance. ..ayang nak dapat pi salon setahun sekali pun susah..

Kereta abang make up lawa-lawa.. tapi kalau ayang make up lawa-lawa
abang kata ayang tak sedar diri kereta abang bagi makan minyak
mahal-mahal cecah 100 setin pun ada, ayang nak makan pizza sekeping
jer masa mengidam anak kedua kita abang kata ayang mengada-ngada.

Kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya abang marah anak
macam nak makan, ayang jatuh longkang besar boleh abang gelak

Paling menyedihkan. . ayang tanya ngape tidur dalam kereta? abang jawab
takut orang curi kereta abang.. kalau ayang kena curi??

Abang nak balik kampung dulu.. anak-anak nak jumpa atuk dengan nenek
depa.. tak nak naik abang takut calar.. ayang calar takpe.. jaga diri
elok-elok, sarapan ayang dah sediakan. ayang pi tak lama sekolah bukak
ayang balik lah dengan anak-anak.. pesanan ayang..

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKAN KESUKAAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR

Love,
ayang

**************************************************************************

Dear Ayang,

Bukanlah abang sayang keta tu lebih dr ayang.. tapi ayang kene faham
keta tu keta bos abang. Nanti kalau ilang sapa nak ganti.. ayang abang
suruh keja ayang xnak, ayang kata nak dok umah jaga anak,nak siap kan
sarapan nak kemas umah tapi ayang tiap2 hari bgn tido kul 12.. macam
mana nak wat keja umah..

Cuba lah ayang pk mana x abang tido dalam keta.. abang balik keja
lambat skit ayang dah kunci pintu..bukan nye abang gi foya2 kan abang
gi keja...lagi satu pasal piza yang ayang ngidam tu.. ayang nak piza
yg di oder dr jepun.. mana lah abang ada duit nak oder.. abang nak bg
apam balik yg jual kat depan ofis abang ni ayang xnak, ayang nak jugak
piza dr jepun.. nasib baik abang x belikan kalau x anak kedua kita tu
mesti muka cam doremon..ish xnak laa abang..

Pasal hadiah kan abang dah belikan tapi abang sembunyi kan kat dapur..
ayang yang tersalah buang ingatkan sampah... tulah abang suruh kemas
umah tu ayang kata umah kita dah bersih tapi hadiah dgn sampah pun dah
jadi serupa jek..hadiah tu mahal tau abang beli untuk ayang..

Sebenarnye abang sayang ayang lebih dr keta tu wlau pun hantaran masa
kita kawin cuma rm8k..ayang x tau bpe kali abang turun naik bank nak
wat loan rm8k..tapi demi ayang abang wat jugak..

sbb masa tu ayang kalau mekup mmg sebijik maya karin.. tapi sejak
ayang wat rebonding 3 tahun lepas stp kali ayang mekup abang terbayang
lak muka pontianak dlm citer phsm.. bukan ayang x cantik tapi kening
ayang tu gi cukur wat per.. wlau pun abang selalu cukur janggut abang
tapi ayang xyah laa nak cukur kening ayang tu...pasal morning kis tu,
ayang bgn pun dah tghri nak morning kis cam mana.. dah laa ayang..
abang malas nak citer..

Tapi abang nak bg tau jgk kat sini ayang tetap no 1 dlm hati
abang..nanti kalau naik bas tu bebaik.. ayang nak balik kpg abang
izinkan Cuma jgn lupa kim salam kat mak ayah kat sana .. kalau ada
gulai tempoyak ke nnti jgn lupa bwk balik skit..

Kalau ada lembu terlepas ke ayang xyah laa susah2 gi kejar lembu tu...
biar jek.. nnti abang balik kpg abang kejar kan ..bukan apa takut
lembu tu tanduk ayang nnti bukan stakat calar jek silap2 leh masuk
hspital. abang kene tanduk xpe..

Jaga anak2 baik2 jgn bagi diorang main kat sungai musim2 banjir ni..
nak dpt anak bukan senang takut nnti ayang ngidam lagi piza jepun lak
lagi haru.. baik jaga jek yg dah ada tu..ayang pun jaga diri baik2..
jgn sampai jatuh longkang lagi.. hehe.. abang mmg xnak ketawa masa tu
tapi nak wat cam mana ayang jatuh kepala dulu yang masuk longkang..dah
laa rambut ayang masa tu baru lepas rebonding.. mmg abang
ketawa...hahahhahah ahahha

Friday, February 5, 2010

Thursday, January 28, 2010

Pantai Bungai...release now..>~!

Assalamualaikum....salam sejahtera....
petang tok kamek org pergi shooting lagik di pantey ya....
ahaks.......jurufoto madah ya kamek org kena pakey skirt....
thats us!!!

Lokasi: Pantai Bungai, Miri, Sarawak..
Masa: Petang2 sunset
Model fotogedik: Intan, Maz, Asma

Tq dear, Wani is the great!~ Really appreciate all of this....da boom!~