Friday, August 7, 2009

JEREBU!!!!

Keadaan jerebu di Bekenu, Miri ni makin lama macam makin buruk. Bila nak hujan ye. Sepanjang jalan aku nak ke bandar Miri memang akan jumpa dengan beberapa kawasan yang terbakar. Aku tak tahu la apa punca kebakaran..sama ada sengaja atau tidak sengaja. Mungkin tanah gambutkan...dalam tanah pun api masih aktif...bomba aku tgk ke sana ke mari. Tapi kawasan yang terbakar ni kan hutan...mana ada paip air!~ mana ada pili bomba...hmm...

Tgk matahari tu..mcm sakit je kan....

Depan bilik guru SK Bekenu...memang jerebu sakan. Tengah hari pun masih terasa kelas berasap..

Murid-murid tahun 1 Bijak. Masing-masing digalakkan pakai mask.
Siapa yang demam jangan datang sekolah.

Pelajar tahun 2 Bijak. Masing-masing bergaya dengan mask sendiri.

"Cikgu...ambil la gambar kami..." Alahai...yela...snap je!


Masked Rider?? bukan ye...masked teacher..hek3...

Pemakaian mask memang digalakkan. Aku memang pakai semasa mengajar. Mula macam tak selesa tapi kena pakai juga. Budak2 ni pulak ada yang jenis berhingus la apa la...alahai..paling aku kesian ialah mask mereka ni bukan berganti selalu. Mask ni boleh pakai 2-3 jam sahaja. Tapi budak2 ni aku rasa pakai 2-3 hari. Korang bayangkan lah ye. Tak ada bantuan mask ke sekolah. Entah bila nak dapat.....

Dalam keadaan H1N1 dan jerebu ni...beberapa tindakan yang leh diambil:

1. Banyakkan minum air masak.
2. Banyakkan makan sayur.
3. Elakkan tempat ramai orang, kalau perlu, pakailah mask.
Jangan malu!
4. Selalu bersihkan diri sendiri.
5. Elakkan menghampiri orang yang sakit.
6. Cepat dapatkan rawatan kalau sakit. Jangan bertangguh.


Aku harap keadaan ini cepat pulih dan masing-masing ada kesedaran tentang perkara ini! Buka mata...buka juga kepala otak tu. Jangan nak sempit sgt. Sekian terima kasih....

No comments: