Thursday, June 11, 2009

Bersediakah untuk berkahwin???


Bersediakah Anda Untuk Berumahtangga?


Kenapa aku buka topik ini ya? Aku cuma nak berkongsi sedikit pengetahuan untuk semua. Mana tahu ada yang dapat kita manfaatkan bersama. Sekarang ni musim cuti sekolah memang banyak kenduri kahwin di merata tempat. Aku pun tak larat nak memenuhi undangan di sana sini. Mana yang sempat aku pergi. Bila aku nak kahwin?? usah ditanya sebab aku bukan ada pun jawapan untuk persoalan yang sedemikian
.

Anda mungkin
telah bertemu dengan pasangan yang anda cintai. Tetapi masalahnya anda masih belum punya keyakinan untuk mengakhiri hubungan percintaan itu ke jinjang pelamin. Ada perasaan ragu-ragu untuk melangkah ke alam rumah tangga yang penuh dengan tanggungjawab dan pelbagai dugaan. Sememangnya banyak yang perlu difikirkan sebelum mengambil keputusan untuk mendirikan rumah tangga.

Anda harus menyediakan diri dengan banyak perkara. Kerana mengingatkan semua perkara inilah ramai yang masih belum berani berkahwin walaupun telah bertahun-tahun bercinta.


Tulisan di bawah ini bukan untuk menakut-nakutkan anda yang masih bujang tentang perk
ahwinan tapi sekadar ingin memberitahu beberapa perkara yang harus dipertimbangkan sebelum membuat keputusan mengakhiri zaman solo. Fikirkan perkara-perkara di bawah tapi jika anda sudah yakin dengan pilihan anda, tunggu apa lagi? Kahwin saja!


Ada alasan kukuh berkahwin.
Perkara paling utama ialah keyakinan diri. Oleh sebab itu, yakinkan diri kenapa anda harus mendirikan rumah tangga. Apa yang ingin anda perolehi daripadanya? Apa kesannya pada diri anda, pasangan dan keluarga masing-masing? Jika jawapannya masih belum dapat anda pastikan, ataupun alasannya belum lagi realistik, lebih baik tunda dahulu niat anda sehingga anda benar-benar yakin.

* Macam aku ni, bukan tak nak kahwin tapi kadang-kadang terlalu konservatif memikirkan kehidupans elepas perkahwinan. terlalu memikirkan kegagalan. Adakah pasangan aku akan dapat menerima aku luar dalam nanti?? Aku tak nak lepas kahwin diungkit segalanya. Berkahwin bukan untuk menyesal.

Harus sedia berkongsi
Anda harus menerima kenyataan bahawa situasi tinggal bersama itu berbeza dengan tinggal sendiri. Semuanya harus dikongsi. Bukan sekadar berkongsi bilik, satu almari tetapi juga berkongsi waktu, perhatian, seks, kewangan dan juga emosi.

* Bab ni memang aku dah bersedia untuk berkongsi segala-galanya. Insya Allah. Kalau pasangan aku tak kedekut, aku pun tak kedekut la. Kalau pasangan aku terlalu berkira macam mana ya???

Sedia untuk sakit hat
i
Segala tindakan dan perbuatan pasti mempunyai risiko. Begitu juga dengan mengambil keputusan untuk berkahwin. Perkahwinan akan membuka topeng masing-masing. Jika sudah memutuskan untuk berkahwin bererti anda harus sedia menerima risiko paling buruk tentang sikap pasangan anda.


* Nak tak nak k
ena belajar semua ini. Fuh! Jangan lah aku selalu sangat sakit hati. Mahunya aku makan hati jek nanti..

Sedia untuk berfikiran terbuka
Masalah selalu ada, bila-bila dan di mana saja. Adakalanya permasalahan timbul untuk memperbaiki kualiti hubungan anda. Oleh sebab itu, lebih baik jika anda selalu sedia membuka diri untuk bertukar fikiran dengan pasangan agar hubungan emosi tetap terjalin.

* Perlu belajar mengawal emosi. Kalau aku masak taks edap ke..ada tingkah yang tak elok ke, aku harap dia akan terbuka nak tegur aku dengan baik2..sebab aku ni kalau kena marah nanti, jadi mcm mana ntah. Mahu nya aku merajuk! Haha...kalau cakap elok, aku okay jek.

Sedia untuk kompromi
Punya agenda, pendapat atau prinsip sendiri memang boleh tapi ingat akan pasangan anda. Dia juga mempunyai kesibukan, pendapat, keinginan yang mungkin berbeza dengan anda. Maka meningkat diri untuk bertoleransi, saling menghargai akan sangat membantu rumah tangga.


* Memang perlu banyak bertolak a
nsur dan jangan berkira sangat. Lagi-lagi bab duit dan tenaga kerja. Kalau kat rumah tu aku harap, bakal pasangan aku pun sudi nak bantu aku buat kerja rumah. Lebih lagi kalau dah ada anak sendiri. Kalau tak sudi...nak buat macam mana kan...uhuks.....

Sedia untuk berpisah
Di dunia ini tidak ada yang abadi. Berkahwin merupakan cara untuk menyatukan dua hati yang berbeza dan membina sebuah mahligai bahagian. Namun dalam keadaan tertentu, terlalu sukar untuk mempertahankan kebahagiaan itu. Cara yang terbaik adalah dengan berpisah. Ketika anda melafazkan akad, anda harus menyedari bahawa akan ada salam perpisahan jika tidak sei
ringan.

* Hm...kena bersedia juga ni. Sebab tu mak aku galakkan aku mengumpul harta sendiri. Tapi kalau boleh aku nak elakkan semua ni terjadi. Malah tak nak dengar ungkapan berpisah selepas aku diijabkabulkan. Sama ada berpisah hidup atau mati. Kena redha!


Sedia menerima malu

Anda tentu mempunyai kriteria tersendiri dalam memilih pasangan. Tetapi, seburuk apa pun sifat dan perilaku pasangan anda di mata orang, dia adalah pilihan anda. Oleh sebab itu, anda harus berani dan sedia untuk malu bagi menjaga kehormatan masing-masing.


* Fuh! Ini pun satu hal..siap sedia mental.

Soal anak

Selepas mendirikan rumah tangga, kehadiran an
ak amat dinanti untuk menyerikan kehidupan. Tetapi secara anda sedar atau tidak, anak dapat mempengaruhi hubungan dan kehidupan rumah tangga anda. Bagaimanapun, kehadiran anak adalah kurniaan Tuhan. Maka bersikap rasional dalam masalah ini akan lebih baik. Anda tidak harus mengurangi waktu untuk berdua ketika ada atau tanpa anak sekalipun.

* Aku memang nak anak, banyak mana pun aku tak kisah, s
elagi yang termampu dan diizinkan tuhan. Cuma aku harap kehadiran anak2 tidak akan dianggap sebagai beban dan menyusahkan. Harap pasangan aku faham dan tidak cemburu keterlaluan andainya banyak masa tertumpu pada anak-anak. Aku akan cuba berikan perkhidmatan yang terbaik...saling bantu membantu ye...cewahhhh!~


Ni kos bajet yang agak sederhana. Huhuhuhu...mana nak cari duit kahwin..hihihi!~ Belanja kenduri tu aku rasa kalau RM4000 macam tak cukup. Kena jemputan aku kahwin nanti dalam 2000 orang??? Mak aiii!~

sumber: Link aku cedok..

2 comments:

Asrul said...

Kalau kad tk payah jimat dh rm500 byk lg blh cut tu hihihi,insya allah kalau btl semua 15K awal tahun dpn blh kawin dh t p calon tk nmpk nmok muak lagi hihih

intan_has said...

haha tak nampak muka tak apa..jangan kamu nampak muka cik intan ni dah la..hihihi.....

cuma rasanya kenduri tu macam kena lebih je. Kalau guna catering lagi parah....huhuh!~