Friday, June 5, 2009

POKOK NAGA DAH BERBUNGA???



Hai semua...pernah makan buah Naga??? Isi merah sedap berbanding isi putih. Ayah aku ada tanam pokok naga di depan rumah la. Tanah sekangkang kera je pun. Tapi boleh lah bermini kebun. Pokok naga ni dah beberapa kali berbuah. Dulu ayah aku pernah kata, kalau minggu depan hang tak berbunga, aku cantas hang!...Alhamdulillah berbunga pula. Hihihi takut ye...

Biasa orang cakap kalau tanam pokok ni, kena berbual-bual dengannya. Hari tu lama juga tak berbunga, tak berputik. Tu yang ayah kata lagi, kalau bulan 6 ni hang tak berputik, aku cantas buang. Hahaha...kebetulan, terus berputik. Lucu juga. Takut ya kena cantas.

Ni bunga buah naga yang mula kembang. Musykil juga, kenapa kembang masa maghrib ya? mungkin tunggu malam baru nak kembang? Tu ada dua tu, akaknya dah terbuka dulu. Sepatutnya jarang dekat-dekat macam tu. Biasanya salah satu akan mengalah. Ni dua-dua ada. Elok lah tu. Kembang elok-elok ya...masak merah-merah..sedap-sedap.....

Pehhh sedapnya...potong-potong simpan dalam peti ais...

Banyak khasiat buah naga ni....nanti aku cerita ya......





No comments: